Bestemming Bereikt :) - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu Bestemming Bereikt :) - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu

Bestemming Bereikt :)

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

03 September 2013 | Malta, Sliema

Na een uurtje vertraging, een minder smakelijke Maltese vliegtuig maaltijd en veel turbulentie zijn we aangekomen op Malta! Daar wachtte al iemand van de organisatie ESE(de organisatie die onze school, stage en appartement regelt.) We kregen een envelop, hij maakte een foto voor onze schoolpas en we werden naar onze taxi gebracht. In een gammel busje scheurde we door de smalle straatjes en over de hoge bergen van Malta...

Aangekomen bij ons appartement werden we ontvangen door Emanuel, onze huisbaas. Hij begon uitgebreid te vertellen over de plek waar we stage gingen lopen, dat hij ons als zijn kleinkinderen zag, over zijn 2 zwerfkatten, en dat we altijd naar hem toe kunnen komen als als we hulp nodig hebben!
Na de uitgebreide welkomstspeech van Emanuel werden we naar ons appartement gebracht. We mogen niet klagen hier! Samen met Janou hebben we onze eigen slaapkamer, badkamer, woonkamer en keuken!
(ik zal ook wat foto's plaatsen)

we zijn zaterdag nog naar een klein, duur, turks supermarktje geweest voor de nodige boodschappen! Verder zijn we die avond voornamelijk gaan relaxen en een serie'tje Gooische Vrouwen gaan kijken :)

Gisteren hebben we dat relaxen vooral voortgezet...
De dag bestond vooral uit skypen, facebook, ontspannen, Film kijken en in de middag zijn we op ontdekkingstocht gedaan door Msida. (de stad waar we 'wonen') Na een aantal smalle straatjes, met afbrokkelende gebouwen, straatkatten en veel afval, kwamen we erachter dat Msida misschien minder het Malta is dan we van te voren hadden gehoopt.. We liepen langs straatjes waar veel condooms, dode ratten, poep en afval lagen... En mensen kwam je maar zelden tegen...

Ons beeld van het mooie, Disney achtige eiland veranderde in een Ghetto buurt ergens in the middle of nowhere...

Via de waarbenjij.nu site kwam ik 2 meiden tegen die ook op Malta zitten en ook een stage in de gehandicaptenzorg doen en bij ons op school zitten. Super tof! Na een tijdje kletsen op facebook spraken we af om elkaar in ieder geval vrijdag op school te onmoeten, leuk om met enthousiaste Nederlanders op Malta, over Malta te praten :)

En toen begon de maandag... Eindelijk echt wat leven in de brouwerij! Na een relaxed ochtendje werden we opgehaald met het busje om naar school te gaan :) Toen we voor ons appartementen complex zaten te wachten op de bus kwamen alle turken uit ons appartementen complex naar buiten om ook te wachten op ons busje.. weer een teleurstelling: geen Hollander te bekennen! Maar ik had er zin in! Een nieuwe school, nieuwe mensen, nieuwe stad en een nieuwe cursus Engels! Met een iets wat nerveuze Janou aan mijn zijde kwamen we aan bij onze school. Hier kwamen we erachter dat onze instaptoets pas over 2 uur begon...

Beetje jammer, maar we kwamen al snel 2 Nederlandse meiden (Heleen en Lusanne) tegen die hetzelfde probleem hadden... Dan maar gezellig als een stel toeristen een hapje eten! Na veel bijkletsen en kennis maken zijn we terug naar school gegaan. Hier kwamen we nog meer Nederlanders tegen die voor de eerste dag op school zaten. Samen met hun zijn we naar ons test lokaal gegaan, hier een toets van 60 vragen in 40 minuten gedaan.. Wat vliegt de tijd als je je best doet! Na deze toets moesten we nog, 1 op 1, een Engels mondeling doen met een docent. Direct na dit mondeling mochten we naar onze klas.

Met het lokaal nummer 121 ging ik opzoek naar mijn klas.. toen ik het had gevonden bleek dat ik midden in een les gewoon erbij mocht zitten. Ik heb me snel voorgesteld en ik heb samen met mijn nieuwe klasgenoten (die al meerdere lessen hadden gehad) de les nog afgemaakt. Na de les hadden we een half uurtje pauze. Weer even Janou en de andere Hollanders op zoeken, bij kletsen en weer een les van anderhalf uur volgen. In mijn klas zat een meisje uit Japan, 3 mensen uit Rusland, 2 mensen uit Duitsland, en een jongen uit Slowakije. Allemaal hartstikke aardige mensen! inclusief de lerares die uit Malta kwam :)

Na deze 1ste schooldag zijn we met Heleen en Lusanne mee gegaan naar hun appartementen complex. Wat een wereld van verschil.... Ze hebben een zee van ruimte in hun appartement en uitzicht op de boulevard, de zee en het schiereiland Valletta. Als het lukt zal ik morgen een filmpje plaatsen van hun uitzicht. Zij delen hun appartement met 3 Thaise meiden en nog wat andere nationaliteiten. Het voordeel daarvan is dat zij continue Engels praten en dat het wel gezellig is dat er altijd iemand thuis is!

Met een klein beetje jaloezie op hun mooie plekje.. gingen we onderweg naar de welkomstavond van onze school! Toen we de deur uitliepen ging er een ander deur open. Hier werd door 2 meiden in een andere deuropening opeens geroepen of we ook Hollanders waren.. na wat kletsen met deze 2 nieuwe meiden kwam ik erachter dat dit de meiden waren waarmee ik op facebook had gepraat zondag! we zijn met z'n 4'en bij hun appartement gaan kijken en hebben nog een tijdje staan teuten :) Hierna gingen we onze reis vervolgen naar de welkomstavond van school. Na een kleine speurtocht van kwamen we bij de club waar het feest was. Leuk om bijna je hele klas en nog veel meer andere nationaliteiten tegen te komen op zo'n avond!

Waar je in Nederland nog enigszins een drempel hebt om Engels te praten, heb je hier geen ander keus! Dat maakt het praten al een stukje makkelijker :)

Na zo'n overvol dagje in Msida, Sliema en Paceville, zijn we nu weer veilig thuis ! En ik moet mijn eerste indruk van Malta toch een beetje bijstellen.. de ghettobuurt waar wij zitten is niet te vergelijken met de gezellige, mooie stadjes om ons heen! We zullen dus ook vaak naar die stadjes toegaan :) In ieder geval morgen weer want dan hebben we weer een dagje school en krijgen we 's avonds een toer door Valleta! Ik ben benieuwd naar weer een nieuwe dag!

Slaap lekker allemaal!

addiju :)

  • 03 September 2013 - 05:42

    Hennie:

    He Marloes
    Leuk om te lezen hoe het je vergaat in Malta. Wel jammer dat je niet bij de meisjes in het apartement zit met uitzicht op de boulevard!!
    En idd als je telkens Engels moet praten dan gaat je "schaamte" om het te pratengauw over? Wens je heel veel plezier en een goede stagetijd, leuk dat je ons op de hoogte houdt. Groetjes Hennie

  • 03 September 2013 - 22:18

    Je Mam:

    Ha die Loes,
    Lekkere blog om te lezen zo net voor je werk vanmorgen: Geeft een veilig gevoel hoor, dit beeldende verslag. Je dochter zal er maar zitten ;) Maar leuk om te lezen en het wordt vast leuker nu jullie meer mensen gaan leren kennen. Vind het gewoon zo stoer van jullie! En hoe dan ook een geweldige ervaring. He lieverd, succes daar met alles en een dikke knuf van ons. Mam. By the way: we hebben biko goed afgemat vanavond... We doen het goed tot nu toe al zeg ik het zelf ;) x

  • 04 September 2013 - 23:22

    Nienke:

    Je kunt misschien nog wel vragen om een ander onderdakadres? Maar fijn dat je je daar goed vermaakt met leuke mensen, veel plezier!

  • 06 September 2013 - 20:15

    Betty Timmerman:

    Ha Marlies,
    Klinkt allemaal erg leuk, nou ja bijna allemaal....alleen jammer dat jullie ergens buitenaf zijn gedumpt...we blijven je volgen. En nu wil Ruben nog wat woordjes schrijven die hij heeft geleerd...hou je vast! Het is niet in het engels hoor maar je kunt het natuurlijk wel gaan vertalen, een soort huiswerk.
    Dik en Rik en jos ik kan post
    Knuffel!

  • 07 September 2013 - 15:37

    Marloes De Lange:

    Hoi Hennie!
    Ja het is jammee dat we niet op die plek zitten, maar aan de andere kant hebben we nu ons eigen appartemntje :) dat is ook niet verkeerd! Ja ik merk echt dat hoe meer ik engels praat hoe makkelijker het word ! Dankjewel :) Groetjes aan Alien, Petra en de andere Flierefluiters!


    Hoi Nienke,
    Ik zou kunnen vragen of ik naar een andere plek kan, maar dan is er een kans dat ik niet bij Janou op de kamer kom en dat is dan ook automatisch een paar honderd euro duurder... dus we klagen niet en maken er gewoon een gezellig plekje van! :) Dankjewel!!


    Heee Betty!
    Jaa maar zelfs dat we buitenaf zitten went wel... de uitstapjes naar de stadjes om ons heen zijn daardoor extra leuk ;)
    Vertalen was niet nodig voor Rubens woordjes, wat heeft hij een mooi handschrift ;)

    Super goed Ruben!! Je hebt al veel geleerd op school! Als ik jou nou een kaartje stuur, schrijf je mij dan ook een kaartje terug?
    Dikke knuffel terug aan de Timmermannen :)

    Groetjes Marloes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Een blog over mijn stage en het leven op Malta.

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 18604

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Stage op Malta

Landen bezocht: