Kerst achter de rug, onderweg naar oud en nieuw! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu Kerst achter de rug, onderweg naar oud en nieuw! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu

Kerst achter de rug, onderweg naar oud en nieuw!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

29 December 2013 | Malta, Sliema

Maandag ochtend 23 december.

Er vloog een groot gevaarte boven providenza. De enorme herrie die dit ding maakte kwam steeds dichterbij. Iedereen stopte met werken en alle clienten gingen naar buiten. Janou en ik waren bezig met het helpen bij de voorbereidingen van het kersttoneelstuk. We haalde 2 clienten van een andere groep op en we rende naar buiten toe. We volgde de voorbij rennende collega’s, clienten en al het andere personeel van providenza. Toen we met alle mensen, inclusief een camera ploeg voor de lokale televisie, aankwamen bij het plein van providenza landde daar een mooie helicopter met wat militairen erin. De deur ging open en daar stapte hij uit. Kerst kon beginnen, iedereen was blij, want Father Christmas (een iets te dunne man in een iets te groot pak met een iets te synthetische baard) stapte uit de helicopter!

We gingen met alle clienten naar de hal toe. Hier kregen de clienten hun cadeautjes van Santa claus. De een kreeg een nieuwe pyjama, de ander kreeg een Dvd speler, de ander kreeg speelgoed, de ander kreeg een vest en weer een ander kreeg zeep en parfum. Het leek voor ons wat ongelijk verdeeld, maar alle clienten waren blij. In Nederland merken we vaak dat kinderen voor sinterklaas hyperactief en extreem enthousiast worden. Hier is dat hetzelfde bij de kerstman. De clienten waren door het dolle heen en waren hierdoor voor de collega’s vervelend. we hebben geholpen met eten geven, douchen en in bed leggen en zijn toen zelf pauze gaan houden.

’s middags was er een groot personeelsfeest. Alle collega ’s mochten naar de grote tent komen om bij te kletsen, te dansen en om te genieten van een lekker hapje en drankje. Het was leuk om de collega’s zo blij te zien. Ook viel het ons op dat ze het allemaal erg goed met elkaar konden vinden, ondanks dat wij vaak merken dat ze over elkaar roddelen op de flat. Het was ook erg leuk(en komisch) om te zien dat sommige mensen een enorme vrijheid hebben om te dansen. Het maakt niet uit hoe je danst, alles lijkt normaal te zijn.

We zijn op een gegeven moment weg gegaan, omdat we ons met saskia (de laatst overgebleven Hollander) klaar gingen maken op ons kerstdiner voor 1ste kerstdag. We zijn met z’n 3’en kerst inkopen gaan doen bij de Lidl. Hier hebben we de het eten en drinken voor de hele 1ste kerstdag ingekocht voor 13 euro per persoon (: Dat vonden wij best wel netjes voor een hele kerstdag bunkeren. We zijn naar huis gegaan en we hebben genoten van een heerlijk stuk chocolade! Dat stuk chocolade was niet alleen, omdat we er gewoon zin in hadden, maar ook ter ere van de verjaardag van mijn lieve zus die op deze maandag met haar 25ste verjaardag al aardig op weg is naar Sara! (:

Op dinsdagochtend was er weer grootte stress op Providenza. Het kersttoneelstuk waar ruim 20 clienten in mee gingen spelen zou deze ochtend plaats vinden. Samen met Doreen (de collega die het toneelstuk bedacht heeft, de kostuums heeft gemaakt, de casting heeft gedaan en de clienten geleerd heeft te acteren, die met een collega de filmpjes heeft gemaakt en die zelf ook mee speelt in het toneelstuk) hebben we de ruimte klaar gemaakt en de kostuums neergelegd. Toen kwamen alle clienten (de acteurs) binnen. Ze kregen allemaal make up op en moesten hun kostuum aan. Samen met Janou heb ik nog 2 clienten bij een flat opgehaald en verschillende clienten aangekleed. Na een klein uurtje stress met veel collega’s en clienten was iedereen klaar voor het toneelstuk. Ze begonnen met het zingen van allemaal Maltese kerstliedjes. Veel van deze liedjes herkende we, omdat we die in Nederland ook zingen. (maar dan in een verstaanbare taal voor ons) De clienten die op het podium stonden/zaten kregen een muziek instrumentje, een aantal zusters speelde gitaar en andere collega’s speelde blokfluit, trommel, keyboard en doedelzak. Het was een leuke opening van het feest. Al vonden sommige clienten de band (letterlijk…) om te janken. Het toneelstuk ging over Fransiscus van Assisi. Het was erg leuk gedaan en de clienten voelde zich allemaal erg vereerd om toneel te spelen. Ik vond dat ze het erg goed deden, ze probeerde zich echt goed in te leven en dat is heel knap!

Toen het toneelstuk was afgelopen hebben we geholpen op bij de flat. Toen we terug kwamen van de flat wilde we onze tassen ophalen. (die nog steeds bij de drama stonden) We kwamen er helaas al gauw achter dat de deur van de drama op slot zat. Dus moesten we opzoek naar Doreen. (het hoofd van de drama) Toen we haar eindelijk hadden gevonden bleek ze bij een groep collega’s te zitten. Dit waren alle collega’s van de ability en de fysiotherapie. Wij werken veel met hen en zij bleken nu een brunch te hebben, waar wij niet voor uitgenodigd waren. Daarom voelde het erg ongemakkelijk om Doreen hier te storen. We vroegen een collega die naar binnen ging of hij de sleutel wilde vragen. Doreen kwam meteen naar buiten om de sleutel te brengen en met haar kwam Margaret. (de opper fysiotherapeut die altijd alles onder controle wil houden) Margaret vertelde ons dat als we de sleutels terug kwamen brengen we ook naar binnen moesten komen, omdat we ook bij de brunch hoorden. We vonden het lief dat Margaret ons uitnodigde, maar het voelde ook wat ongemakkelijk… we zijn naar de brunch gegaan en het bleef een beetje ongemakkelijk, omdat iedereen het erg gezellig had met elkaar in het Maltees. We zijn na een uurtje naar huis gegaan met een klein beetje een vakantie gevoel, want na vandaag hadden wij vrij tot maandag! (op een dag school na)

We hebben de hele week Serious Request, het glazen huis proberen te volgen en ook vanavond hebben we naar de uitslag gekeken! Het blijft raar om vanuit een ander land naar zo iets Nederlands te kijken. Het is een heel gaaf project waarbij je kunt merken dat de Nederlanders echt samen werken. We vonden het jammer dat we er zelf niet bij waren, maar met een eindbedrag van ruim 12 miljoen kun je alleen maar trots zijn op Nederland!

Woensdag was het zover! 1ste kerstdag en in Malta is dat ook meteen de enigste kerstdag. Na een lazy ochtendje kwam Saskia. We hebben een spelletje gedaan en vervolgens The Sound of Music gekeken. Wat blijft dat een leuke film! Na 2 uur en 3 kwartier deze film te hebben gekeken, zijn we gaan koken. Ons diner bestond uit: doperwten, gebakken aardappelpartjes, broccoli, vis met citroen en zwarte peper, zelfgepaneerde kipnuggets en zelfgemaakte appelmoes! Na dit heerlijke diner zijn we met een bak ijs en lekkere wafels op bed gaan zitten en hebben we de “All you need is Love Kerstpecial uit 2011” gekeken. Uitzending gemist doet het niet echt goed vanuit Malta en daarom hebben we die uit 2013 helaas niet kunnen kijken… Al voelde deze dag niet helemaal als kerst toch was het een gezellige dag met veel lekker eten!

Op donderdag was het “the day after”. We hebben lekker ontspannen een filmpje gekeken, de was gedaan en ik heb geskyped met mijn lieve opa en oma en met mijn maffe maar ook hele lieve familie!

Op vrijdag zijn we naar school gegaan. Hier aangekomen bleek dat we deze keer een ander leraar hadden. Onze leraar die we de laatste 3 lessen hadden was op vakantie en dus kregen we nu een ander leraar. Een andere Nederlandse jongen moest naar het A2 niveau en hij zat dan alleen in de klas met de lerares. Daarom kwam die jongen bij ons in de klas en gingen onze leraar en de lerares van die jongen samen les geven. Het leuke van deze les was dat de leraar en lerares een stel bleken te zijn. Ze legde omstebeurt opdrachten uit en we hebben een poos gezellig met ze gekletst. Ze woonde in Engeland en ze blijven hier nu voor 4,5 maand in Malta wonen om hier Engelse les te geven. Het was een leuke les en een gezellige afsluiter van de week!
Na deze les hebben we nog boodschappen gedaan en zijn we weer op huis aan gegaan.

En toen was het alweer zaterdag!
Het echte aftellen begint al wel te komen… Over 3 weken staan wij alweer op schiphol. Dit kunnen we ons nog niet echt voorstellen. We hebben op Malta nu onze eigen wereld en de wereld in Nederland is totaal anders. Toch hebben ik wel weer zin om iedereen weer te zien en daar kijk ik erg naar uit! Helaas moeten we voor ons vertrek nog afscheid gaan nemen van alles en iedereen op Malta en daar zie ik dan wel weer een beetje tegenop… Gelukkig duurt het allemaal nog 3 weken (:

Op zaterdag gingen we een bustour doen in een vintage bus. We verwachtten een echte, oude, klassieke, Maltese bus. Het bleek een nog oudere, iets wat roestende, oude Maltese bus te zijn. Het was een grappige tocht en zo hobbelde we van de ene plaats naar de andere. Het was een leuk tochtje! Toen we weer terug aan kwamen in Sliema namen we de bus naar Mosta. In Mosta staat een hele mooie, grote, katholieke kerk. De kerk was in de middag gesloten en dus besloten we om eerst even lekker te gaan lunchen. Het was deze dag ongeveer 25 graden en er was geen wolkje aan de lucht. We hebben de hele dag genoten van een heerlijk zonnetje! En dat het op dat moment 28 december is besef je je dan niet meer. Toen we de kerk bezocht hadden zijn we weer met de bus naar huis gegaan. Het was een geslaagde dag !!

Al werd deze dag afgesloten met een van de spannendste momenten die we tot nu toe op Malta gehad hebben. Terwijl ik mijn was ophing, was Janou hamburgers aan het bakken. Terwijl ze bezig was met de 2de hamburger schoot er ineens een vlam in de pam. Een enorme steekvlam van ongeveer een meter hield de pan in brand. Als impuls gooide Janou de pan in de gootsteen en daar doofde de vlam zichzelf. Deze ene minuut in Malta kostten ons zo'n 3 jaar van ons leven! Gelukkig had Janou haar mooie krulletjes in een knot anders was ze kaal terug gekomen naar Nederland. Niemand is gewond geraakt en ook de keuken is nog onbeschadigd. We hebben flinke mazzel gehad!

En nu is het zondag, dus is er Alweer een week voorbij gevlogen!
Kerst is nu voorbij en daarom kijken we uit naar oud en nieuw (: het schijnt dat dit in Malta minder uitbundig gevierd word dan in Nederland. We gaan het mee maken !

Ik wil iedereen die vakantie heeft een fijne 2de week van de kerst vakantie vieren en bij deze alvast;

a 2014 b'saħħithom u kuntenti !

• 29 December 2013 - 17:50

Gertjan:

Hallo Marloes,

Leuk om je verslagen te lezen. Leuke manier van schrijven ook. Geniet nog even van de laatste weken!

groeten,

Gertjan

• 29 December 2013 - 18:58

Harmke:

Ha die Loes,
    Het schiet nu op!
    Niet nog zo'n vlam in de pan, want het is wel leuk als we jullie kunnen herkennen op Schiphol...
    Enne maffe familie? Gedeelte van de familie bedoel je toch zeker hé?
    Dag lieverd, geniet nog van jullie laatste weekjes daar. Het blijft een project waar je altijd leuk op terug zult kijken. (Wie weet krijg je juist heimwee naar Malta over een tijdje).
    Groetjes en dikke kus van ons hier (papa is weer trouw met Biko aan de wandel, hij doet het goed :))
    X mama

• 15 Januari 2014 - 08:52

Evelien Simon:

Hoi Marloes,
    Sterkte met de laatste loodjes en het afscheid nemen van de mensen daar!
    Goeie terugreis gewenst en je dan weer lekker laten verwennen thuis!
    Groetjes Evelien en de rest