2014 is begonnen! Jaaahoeeee! (: - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu 2014 is begonnen! Jaaahoeeee! (: - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu

2014 is begonnen! Jaaahoeeee! (:

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

15 Januari 2014 | Malta, Sliema

WAARSCHUWING: Dit blog kost wat tijd om te lezen, omdat Marloes iets te lui was om er eentje eerder te maken...

Het is alweer en tijdje geleden dat ik een blog geschreven heb. Daarom zal ik jullie snel weer even bijkletsen over de afgelopen 2 weken op Malta. Ik zal beginnen bij de laatste dagen van 2013…
Op maandag 30 december begonnen we na een gezellig weekend weer met veel plezier op de groep. Vandaag werkten we weer met de collega’s die niet altijd even vrolijk zijn en ook vandaag lieten ze dat weer schaamteloos merken aan ons en aan de cliënten. Het over en weer praten met elkaar noemden wij de eerste weken schreeuwen. Inmiddels zijn we er al aan gewend, maar toch lopen we in de middag nog steeds met een piep in onze oren naar de bushalte. We zijn boodschappen gaan doen bij de Lidl en hebben verder heel relaxed: niets uitgevoerd! (:

Toen was het oudejaarsdag… de tijd gaat zo snel voorbij hier! Op stage was er niet veel te doen. We moesten het magazijn op ruimen waar alle kleding voor de toneelstukken wordt bewaard. Natuurlijk kunnen wij de verleiding dan niet weerstaan om zelf ook wat kleren aan te trekken..! Ik kan u garanderen dat dit hilarische foto’s opleverde, waarvan wij hopen dat ze nooit verspreid zullen worden (:

Toen we klaar waren met werken, zijn we naar Valletta gegaan. Na de Kerst begint de uitverkoop op Malta en dat betekent niet dat ze een bescheiden 20 of 30 procent korting hebben (zoals in Nederland). Nee, op Malta gaat alles meteen voor 50 of 70 procent korting weg! En als er zoveel korting is, kun je ons echt niet meer in bedwang houden..! Dus na flink shoppen en een snelle hap bij ons stamcafé (de Mcdonalds) zijn we weer naar huis gegaan. Saskia, de laatst overgebleven Hollander, kwam ook naar ons appartement toe. We hebben toen een soort Sinterklaasspel met cadeautjes en een dobbelsteen gespeeld met op de achtergrond de top2000. Rond 10 uur zijn we richting Valletta vertrokken, omdat we er vanuit gingen dat het erg druk zou zijn in de bussen. Ook vroegen we de buschauffeur nog even of er op 1 januari ook aangepaste tijden voor de bussen zijn. Hij gaf aan dat op 1 januari de tijden gewoon hetzelfde blijven. Mooi! Dachten wij.

Aangekomen in Valletta was de drukte al flink toegenomen. Bij de mannen leek de wedstrijd: “wie kan er het meest macho overkomen?” en bij de vrouwen leek de wedstrijd: “wie heeft het kortste jurkje aan?” Het is in Malta dan wel iets warmer dan in Nederland, maar toch is het hier ’s nachts aardig fris… ik had dus best te doen met al die jonge meisjes in iets te korte jurkjes… We hebben een tijd bij een open podium gekeken. Hier werden iedere keer verschillende acts opgevoerd. Toen er op een gegeven moment een lange Maltese cabaret act kwam, zijn we maar weg gegaan. Met die paar woorden Maltees die we kennen, is zo’n act toch niet echt om in een deuk te liggen…

Het was intussen al zo’n kwart voor 12 en dus gingen we naar het grote plein van Valletta. Er waren inmiddels duizenden mensen op het plein. Voor aan het plein stond een groot podium met een DJ die goede muziek draaide en daarbij was een band met alleen maar blazers, die meespeelde met de muziek. Dit klonk heel gaaf en het was ook onwijs leuk om het hele plein te zien dansen op de muziek. Van bejaarde mannen tot kleine kinderen, iedereen was het einde van 2013 aan het vieren! De laatste 5 minuten werd er op een oud gebouw een animatie filmpje afgespeeld. Dit was allemaal precies op maat gemaakt van de ramen van het gebouw en zag er heel mooi uit! Het was een overgang van Kerst naar Oud en Nieuw.

De laatste minuut van 2013 gingen we samen met duizenden mensen af tellen… en toen was het zover! 2014 was officieel begonnen!! Het vuurwerk knalde boven het plein! Dit duurde ongeveer 3 minuten, want de Maltesers vieren zoveel feest met vuurwerk dat dit aan het einde van het jaar wel op is. We zijn die nacht niet te lang meer door gaan dansen, want de volgende dag moesten we weer vroeg op.. (:

Toen was het 1 januari, in Malta heet deze dag “The day of generosity”. Dit houdt in dat de Maltesers op 1 januari een gift geven aan een goed doel. Bij onze stage is er op 1 januari ieder jaar een open dag, zodat de mensen in Malta kunnen kijken of ze geld willen schenken aan Dar tal Providenza. Ook is er op deze dag een marathon uitzending op de lokale televisie van Malta. Dit houdt in dat ze in een grote witte tent bij Providenza 24 uur lang live televisie uitzenden.
We vertrokken ’s ochtends op tijd naar Providenza samen met Saskia. Aangekomen bij Dar tal Providenza was het nog vrij rustig in de tent. Daarom gaven we Saskia eerst even een rondleiding. Toen we alles hadden laten zien en een poosje van de zon hadden genoten, zijn we bij de grote tent gaan kijken. Hier kwamen steeds live optredens van lokale artiesten en deze werden rechtstreeks uitgezonden op TVM (de Maltese televisie).

Ongeveer ieder kwartier kwam er een promotiespotje op de televisie. Hierin lieten ze beelden zien van Dar tal Providenza met daarbij een telefoonnummer waar mensen naar toe konden bellen om geld te storten. Toen we een tijdje, met slapende oogjes, zaten te kijken, zag ik opeens mezelf voorbij komen! Een tijdje geleden moest ik samen met een cliënt oefeningen gaan doen bij de gym, zodat er een filmploeg het kon opnemen. Ik wist toen nog niet waarvoor ze dit wilden filmen, maar vandaag kwam ik erachter dat het voor dit feest was (:
Ook kwam er opeens een man met een draaiorgel op televisie. Hij werd geïnterviewd door de presentatrice en stond buiten de tent. Draaiorgels zijn toch wel vrij Hollands en daarom luisterden we vol belangstelling naar dit interview. Al gauw viel ons op dat het accent van deze man wel erg Nederlands klonk. We gingen na het interview even naar buiten om te checken of deze man inderdaad Nederlands was. De man bleek Nederlands te zijn en hij was getrouwd met een Maltese vrouw. Het meest toevallige was dat hij vroeger ook in Harderwijk heeft gewoond! Mijn moeder zou zeggen: “Goh! Wat is de wereld toch klein !!!” Al denk ik persoonlijk zelf dat de wereld best groot is en het meer komt doordat er zoveel Hollanders zijn die emigreren… (: (“Wijsneus!”)

Na een tijdje met hem gepraat te hebben, besloten we naar huis te gaan. Nadat we een poos bij de bushalte hadden gewacht, vroeg ik een politie agent of er wel bussen reden vandaag. Een buschauffeur had gisteren gezegd dat de bussen vandaag weer op de normale tijden reden. Maar heelaas had die buschauffeur keihard tegen ons gelogen… De politieagent gaf aan dat de bussen op nieuwjaarsdag van 2 tot 4 niet rijden. Gelukkig was het een aardige man en hij deed er zoveel mogelijk aan om voor ons een lift/taxi/bus te regelen (: Inmiddels waren er nog meer mensen die graag naar huis wilden en daarom werd er een extra bus ingezet. Toen we eenmaal thuis waren zijn we lekker gaan genieten van de eerste rustige avond van 2014

Van donderdag tot en met zaterdag hebben we weinig gedaan… er moesten veel bedankjes voor stage klaar gemaakt worden en we zijn begonnen met het een en ander uit te zoeken voor het grote vertrek..!! Vrijdag zijn we naar school geweest voor een gesprek met Simon, maar als alles goed gaat op stage duurt zo’n gesprek niet lang !

Zondag gingen we met Saskia en haar zus en zwager naar Popeye Village. Dit is de echte set waar de film van Popeye is opgenomen. Het is een soort entertainment park met allemaal oude, klein huisjes. Janou en ik hadden met Saskia en haar zus en zwager afgesproken bij Popeye Village. Janou en ik gingen op tijd op stap. De bus kwam helaas iets later, daarom duurde het even. Toen we aankwamen bij de plaats waar we uit moesten stappen, ontvingen we een smsje van Saskia hoe we moesten lopen. Na een half uur wandelen, bleek dat het pad dat we in waren gegaan, dood liep. We begonnen opnieuw en dit keer met wat uitleg van een local (: Nadat we over een heuvel heen, door een vallei en dwars door een bungalowpark heen gingen, verschenen er opeens tientallen gekleurde oude huisjes… Popeye Village!

Inmiddels was Saskia met haar zus en zwager al door bijna het hele park heen gelopen. We hebben de huisjes bekeken, nog wat kinder entertainment gezien (Tja, je moet wat als jong volwassenen in een park met hyper enthousiaste medewerkers) en daarna ging Saskia met haar visite weer terug naar huis. Janou en ik bleven nog wat langer om het hele park te bekijken en nog wat shows te zien. We sloten deze dag af met een heerlijke pizza en zijn toen naar huis gegaan. Een drukke, maar leuke dag!

Ik weet dat dit een lang blog is... Eigenlijk te lang. Dit komt doordat ik de laatste tijd geen blogs gemaakt heb (Sorry daarvoor), daarom zal ik proberen de 2de week een beetje kort te houden (:

We begonnen de maandag weer extreem vroeg.. Janou rolde om half 5 haar bed uit en ik sliep nog even een half uurtje door tot Janou klaar was met douchen. Na een ochtendje hard werken, hebben we de gym gedaan met Warda. Hierna zijn we ruim een uurtje in staking geweest, zodat we even ‘Boer zoekt vrouw’ konden kijken in het kantoor (: Want dat is ook belangrijk! Toen alle cliënten weer wakker waren, was er een feestje in het theatertje. De reden van dit feest wist niemand.. maar er was in ieder geval een catering en een DJ(‘tje). Wij gingen er vanuit dat dit de afsluiting van alle feestdagen was en dat er daarom een feestje werd georganiseerd… maar het kan ook zijn dat ze 2014 een week te laat gingen inluiden. De catering en de DJ op dit feest konden ook wel betaald worden, want door “The Day of Generosity” op 1 januari is er ruim 90 duizend euro opgehaald! (: We hebben in ieder geval goed genoten van dit feestje en hebben veel lol gehad met de collega’s!

De volgende dag was iets minder lollig… we hadden namelijk onze eindevaluatie. De spanning nam toe, maar toch gingen we met goede moed naar dit gesprek. Toen we aankwamen bij Ramona (onze stagebegeleidster) moesten we veel papierwerk afhandelen. Margaret (de fysiotherapeut) hoorde eigenlijk ook bij dit gesprek te zijn, maar ze kwam niet opdagen. Toen we al het papierwerk hadden afgehandeld, hebben we nog even wat gekletst met Ramona en toen mochten we gaan met een positieve eindbeoordeling en een gezellig gesprek (:

De eindbeoordeling was binnen dus de volgende dag zijn we natuurlijk niet meer naar stage gegaan. Oke, dat is niet waar (: Sterker nog, ook deze ochtend ging ik weer met m’n goede gedrag om 5 uur m’n bed uit. Toch is er geen leuker moment op de dag dan de cliënten blij wakker zien worden, omdat jij aan hun bed staat. Toen iedereen weer fris en fruitig rond liep of in de rolstoel zat, hebben we ze nog een heerlijk Maltees bakje thee gegeven! (8 theezakjes, een halve liter water en een halve liter melk) En toen zijn we weer naar de gym gegaan. We hebben lijsten gemaakt van de gymsessies van 2013 en zijn toen lekker op tijd naar huis gegaan. Als beloning voor ons zelf zijn we ook donderdag thuis gebleven. (:

Vrijdag gingen we weer naar school toe om de allerlaatste Engelse les te volgen… Ik was alleen met een ander Nederlands meisje in de klas. Mijn leraar heet Ross, ik heb meerdere lessen van hem gehad en Ross heeft niet zoveel met lesboeken. Ross vindt het belangrijk dat mensen hun mening kunnen geven en dat ze geen saaie opdrachten moeten maken tot ze in slaap vallen op vrijdag middag … Daarom discussiëren we iedere les. Deze keer gingen de discussies over wapengebruik, de sporten met dieren en kindermodellen. Na deze lessen nam ik afscheid van Ross en begon ik het weekend met een heerlijke kip pesto. (Ik kan zeggen dat ie heerlijk was, want ik heb het zelf gemaakt en ook Janou keurde ‘m goed (: )

Op zaterdag en zondag hebben we niet veel gedaan. We zijn vooral bezig geweest met het uitzoeken van afscheidskadootjes en het klaar maken voor de reis. We zijn zaterdag nog wel even gaan shoppen, omdat we nog te weinig spullen hadden om in onze koffer te doen. En om nog een keer te genieten van de 70% korting in de meeste winkels. (; Zondag was vooral een relaxte dag. Televisie aan en ondertussen kaartjes schrijven en kadootjes inpakken. Zo maakte wij ons klaar op de laatste week op Malta… En hoe die week verder verliep zal ik over een paar dagen in mijn blog vertellen. Dit zal ook mijn laatste blog worden en ik beloof dat die korter zal worden dan deze (:

Ik wens iedereen een fijne week en ik hoop jullie gauw weer te zien!!!
sakemm is-Sibt!

• 15 Januari 2014 - 19:52

Harmke:

Wat is de wereld toch klein :)
    Ha Loes, je laatste blog hoogstwaarschijnlijk. Vanaf zaterdag volgen we je verhalen weer live. terugkijkend: Jullie hebben een geweldig gave tijd gehad in Malta. Het heeft jullie veel opgeleverd en was een prachtige ervaring. Heel stoer! En nu weer gezellig naar ons mooie Holland met ook best heel leuke mensen. Maak ze bewust mee, die laatste daagjes daar en tot zaterdag, dan knuffen we echt! X mama