De eerste week voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu De eerste week voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu

De eerste week voorbij gevlogen!

Blijf op de hoogte en volg Marloes

07 September 2013 | Malta, Sliema

Woh wat vliegen de dagen voorbij hier...
Een week geleden stonden we nog met ons uitzwaai comité op Schiphol en nu wonen we alweer een week op het mooie Malta!

De afgelopen week zijn we iedere dag naar school geweest, het waren maar 5 dagen, maar het voelt alsof we hier al een jaar op school zitten! De lessen zijn heel interessant en leerzaam! Doordat je met ongeveer 10 mensen in een klas zit en veel moet samen werken met je klasgenoten, leer je de taal sneller. Dit komt ook door de docent die heel duidelijk uitlegt en af en toe gigantisch droog uit de hoek kan komen ;) Ik merk dat de balans van, mensen iets willen leren en je beroep niet al te serieus nemen, goed werkt voor de sfeer in de klas! Sommige van mijn klasgenoten blijven hier maar voor een paar weken om alleen Engels te leren. Daardoor krijgen we iedere week weer nieuwe klasgenoten uit allerlei verschillende landen. En omdat deze week 3 klasgenoten weg gaan hebben we gistermiddag met de hele klas een drankje in gedaan in de stad! Superleuk! Ik heb samen met mijn lerares gekletst over mijn stage, zij woont in dezelfde plaats als waar we gaan werken. ze heeft veel over dit gebied verteld. Bijvoorbeeld dat Angelina Jolie en Brad Pitt er een huis hadden en boodschappen deden in de supermarkt van haar ouders ;)

Afgelopen donderdag ben ik samen met Janou en Simon, een man van school die alles voor ons regelt, naar onze stageplek gegaan. We werden door Simon opgehaald. Dit was ongeveer 3 kwartier rijden, maar door dat er weinig verkeer was deden we er een half uurtje over. Simon vertelde ondertussen van alles over wat we wel en niet moesten verwachten van de stage en hij vertelde nog het een en ander over Malta.

Toen kwamen we aan bij Dar tal Providenza. Na een kwartiertje wachten kwam onze stagebegeleidster binnen. We hebben in het gesprek besproken wat we van de stage konden verwachten, wanneer we gaan stage lopen, hoeveel uur, op welke plek en nog veel meer! Onze stagebegeleidster gaf meteen aan dat ze heel flexibel is. We mochten zelf kiezen op welke groep we wouden stage lopen, met elkaar of niet, op welke dagen en als we over een maandje een andere groep willen proberen is dat ook prima. Dat is natuurlijk super fijn! Halverwege het gesprek belde onze stagebegeleidster naar zuster Bertha. Zuster Bertha is een non, ze ziet er het zelfde uit als zo'n non uit sister act alleen tijdens haar werk draagt ze een zusters pakje in plaats van zo'n zwart gewaad ;) Zij gaat ons begeleiden op stage en kwam er daarom even bij zitten.

Ik kan merken dat mijn Engels wel wat vooruit gaat, maar toch is een gesprek van een uur in het Engels best intensief... daarom is het ook wel lekker dat ik met Janou gewoon Nederlands kan praten! Na dit gesprek kregen we een rondleiding van zuster Bertha ze liet ons de vrouwen flat zien waar wij gaan werken. het is een groepje van ongeveer 13 clienten denk ik, ze hebben bijna allemaal een meervoudige beperking. Bij deze groep was zuster Bertha de enigste non, verder waren er nog een aantal vrijwiligers en andere verpleegsters.

Toen we in de woning kwamen en zuster Bertha het een en ander vertelde kwam er een client naar me toe lopen. Ze pakten mijn handen vast en keek naar mijn schoenen. Ik zei; Hello! Toen keek ze me aan en zei niks.. Heel bijzonder hoe sommige mensen door 1 blik je hart kunnen stelen...

Maandag beginnen we met de stage, ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn en heb er vooral heel veel zin in!

De temperatuur in Malta is nog steeds heel lekker! Met 25 tot 30 graden mogen we niet klagen :) Toch hebben we de afgelopen week ook een andere kant van het klimaat ontdekt... Meerdere keren hebben we een stortbui over ons heen gekregen. Dit begint meestal met een klein beetje regen en wat onweer in de verte en het eindigt in een keiharde plensbui met knallende onweer! Maar de temperatuur zakt niet tijdens deze buien dus we houden de deuren open en onze ventilator (genaamd, Bob de Blower) aan!

Gisteravond mochten we ook kennis maken met wat Maltese insecten... zo stikte het opeens van de kleine vliegjes in onze kamer. En terwijl we rustig ons toetje zaten te eten vloog er een soort van steentje over ons balkon naar binnen... Toen we goed keken bleek dat steentje een grote vliegende kever te zijn! minder prettig.. met een wc papiertje heb ik dit zwarte vriendje weer terug over het balkon gegooid.
Zijn familie was hier blijkbaar minder blij mee want toen we relaxed op ons bed lagen vloog er weer zo'n zwart gevaarte naar binnen! We schrokken ons kapot en al gillend hebben we uiteindelijk ook deze uit het raam gegooid..!

Nu is er een heerlijk relaxte zaterdag aan gebroken.. We gaan zo maar weer eens een stukje Malta verkennen :)

Ik wil iedereen nog even bedanken voor de reacties die ik krijg! Ik vind het super leuk dat jullie mijn reis een beetje volgen en dat jullie me op de hoogte houden van het leven in Nederland!

Voor nu zeg ik sbieħ jum! en tot snel :)

  • 07 September 2013 - 17:33

    Nienke:

    Wat leuk dat je stage nu binnenkort echt gaat beginnen, en dat je direct al contact kon maken, veel plezier!

  • 09 September 2013 - 16:59

    Mama:

    Ha Loes,
    Meegenomen dat je zo'n dierenvriend bent.... voor een zwart "steentje" draai jij je hand niet om toch ;)
    Geen horren toevallig?
    Waterpark was een succes? (lees ik dan weer bij Janou hé, zo blijf je lekker op de hoogte :)
    Eerste stagedag achter de rug. Leuk gehad? Nu lekker met de benen omhoog dan maar. Gr. van hier (meer dan een snurk zit er wat Biko betreft niet in), X mam

  • 09 September 2013 - 18:33

    Marloes De Lange:

    Hoi Nienke!

    Ja was heel bijzonder :) vandaag viel diezelfde client, Janou aan.. dus we blijven op onze hoede ;)

    Hoi Mam!
    Tuurlijk niet ;) Eitje!
    Nee we hebben geen horren..
    Ja waterpark was heel leuk!! gezellige dag gehad :)
    Handig inderdaad ;) Janou is iets gedetailleerde in haar blogs :P
    Stage was euhm.. bijzonder.. ik zal er in mijn volgende blog over schrijven en misschien op facebook?
    We hebben 3 boodschappentassen van ong 10 kilo per stuk vol geshopt bij de Lidl net.
    Dus nu ffe beentjes in de lucht en een filmpje kijken ;)

    Groetjes !

  • 10 September 2013 - 21:26

    Bea:

    Leuk je verhalen te lezen!
    Herkenbaar wat je schrijft over dat cliënten zo in één keer je hart kunnen raken (ook al kunnen ze je "aanvliegen"....)!!
    Geniet van de komende tijd...
    Enne...Erwin zit bij de zus van Janou in de klas: klein wereldje hè?! Leuk.
    Groetjes Bea



  • 10 September 2013 - 21:47

    Marloes De Lange:

    Dankjewel Bea! Ja die zelfde client vloog inderdaad de volgende dag Janou aan :) Maar toch blijven ze stuk voor stuk kanjers! Het is een gigantisch verschil hoe de zorg in Nederland geregeld is en hier in Malta. We leren hier vooral hoe we het niet willen doen.. ;) maar we wennen er vanzelf aan! Wat leuk dat Erwin bij Roos in de klas zit! Grappig inderdaad en toevallig dat ze daar achter kwamen!

    Groetjes in Harderwijk!

  • 13 September 2013 - 21:15

    Betty Timmerman:

    hoi marloes,
    volgens mij zit je daar helemaal op je plek!
    o ja nieuwtjes; michelle heeft al hele mooie cijfers binnen en ruben heeft een hamster...een chinees soort of zoiets..eet zijn voer met stokjes.....
    een mooi weekend! geniet ervan!
    liefs van ons!

  • 14 September 2013 - 11:36

    Marian Boer:

    Ha Marloes,

    Wat leuk dat het gelukt is een stageplaats op Malta. Je vertelde er over bij Tirza.
    Ik heb je gevonden op internet en ik wens je een hele fijne tijd daar toe.
    Succes met je stage!
    Groetjes,
    Marian Boer-de Lange

  • 14 September 2013 - 13:38

    Marloes De Lange:

    Hoi Marian,

    Dankjewel!
    Wat leuk dat je mijn blog gevonden hebt!
    Destijds bij Tirza, zat ik nog met het idee om naar Suriname of de Antillen te gaan, dat plan is helaas gewijzigd.
    Maar ik merk nu na 2 weken al dat ook het cultuur verschil tussen Malta en Nederland groter is dan ik van te voren dacht :) Toch heb ik het hier erg naar mijn zin!!

    Groetjes Marloes


  • 14 September 2013 - 14:10

    Marloes De Lange:

    Hoi Betty!

    Ik heb het hier inderdaad erg naar mijn zin :)
    Wat goed van Michelle!! Toppertje is ze!

    Bijzondere hamster weer... Hou 'm in leven he! ;)
    En als er weer onverwachte uitbreiding komt.. ik heb nog een hele grote hamsterkooi (en nog een kleine hamsterkooi) bij ons in de garage staan.. Die mag je best mee nemen hoor!
    In de grote hamsterkooi zijn Sieb en Saar alleen wel opgegroeid dus ik heb daar niet veel speelmateriaal meer inzitten en het kan een beetje naar gans ruiken... Ik heb in mijn kleding kast onder helemaal onder in de mandjes ook nog een houten hamsterhuis en een bal, als het goed is!
    Wel leuk zo'n Chinees vriendje voor Ruben!

    Groetjes daar aan de familie :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Een blog over mijn stage en het leven op Malta.

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 18607

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Stage op Malta

Landen bezocht: