Eindelijk weekend na de 2de week! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu Eindelijk weekend na de 2de week! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu

Eindelijk weekend na de 2de week!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

14 September 2013 | Malta, Sliema

Weekend!
Wauw wat ben ik blij met dat woord :)
Er is weer een weekje voorbij waarin we best druk zijn geweest!

We begonnen de week afgelopen zondag lekker rustig door met een groep Hollanders naar het Aqua Park te gaan! Veel glijbanen, zwembaden en gezelligheid :) Die dag sloten we af met een luxe diner bij de McDonalds!

Toen begon onze eerste stagedag!
Om 5 uur ging de wekker en met frisse tegenzin en de wallen op onze enkels duwde we ons zelf vooruit!
Na een frisse douche en een lekker ontbijtje vertrokken we uiteindelijk met goeie moed naar de bus! Hier kwamen we er achter dat we de verkeerde bus tijden en bushaltes van Simon hadden doorgekregen... (Simon is de man die alles voor onze stage regelt)
Na een uur wachten bij de eerste halte en een half uur bij de 2de halte, kwamen we wat te laat aan op stage.
Hier mochten we meteen pauze gaan houden, waar we ook wel even aan toe waren ;)

Na de pauze gingen we met de cliënten mee naar de gym. Bij de gym waren studenten uit Spanje en Litouwe waar we een tijdje mee hebben gekletst. Zij waren hier ook voor een stage en dit was hun laatste week (helaas). Onze Maltese collega's praatten deze dag niet echt tegen ons. Ze kletsten veel met elkaar in het Maltees. Als we vroegen of we konden helpen zeiden ze meestal No, it's okee.
Toen werd het 11 uur. Om 11 uur worden ze opeens heel druk.
Zuster Bertha (de non) schepte alle maaltijden op en ik moest een cliënt de 3 gangen zo snel mogelijk geven. Toen de cliënt klaar was met eten moest ze naar de badkamer. Ik ging mee en kreeg de taak om alle cliënten die klaar waren zo snel mogelijk aan te kleden.
Alsof we aan de lopende band stonden werden de cliënten gedoucht, verschoond en in bed gelegd. Dit ging nogal lomp en vooral heel snel... Er werd tijdens deze bezigheden geen seconde gedacht aan hoe de cliënt zich zou voelen.. Dat ging nogal tegen mijn gevoel in.

Toen alle cliënten in bed lagen hadden we pauze. We gingen naar de kantine toe waar we lekker mochten eten. Hier word iedere dag een andere warme maaltijd klaargemaakt voor het personeel die voor de cliënten zorgt. (we kwamen er donderdag achter dat de mensen van het bestuur en de administratie namelijk een luxere maaltijd krijgen in een mooiere ruimte...) In de kantine ontmoetten we de 3 stagiaires van fysiotherapie. We hebben met hun iedere dag super leuk gekletst in de pauze over het mooie land en de bijzondere cultuur op Malta en over de cliënten en over de af en toe wat maffe stageplek 'Dar tal Providenza'.

Na deze pauze van een half uur gingen we terug naar de groep, waar tot onze verbazing onze collega's op een relaxte stoel lagen met de benen in de lucht, een bak ijs op schoot en TellSell op tv. We vroegen aan een andere collega, die haar nagels aan het vijlen was, of we iets konden doen en tot hoelang we pauze hadden. Ze vertelde dat ze iedere dag van 12 tot 2 niks doen, omdat de cliënten dan slapen.
Daar zaten we dan...

Tijdens deze pauze kwamen we erachter dat ze 'niks doen' wel heel serieus namen. Op het moment dat cliënten huilen/krijsen gaan de meeste collega's er niet naar toe.
In de groep waar wij werken zijn veel cliënten met een meervoudige beperking, maar ook een aantal mensen met autisme die geen lichamelijke beperking hebben.
Tijdens de pauze van donderdag zaten Janou en ik op een stoel aan het werk voor school. We hoorden dat 1 van onze collega's maltees praatte tegen een client met hoog niveau. In het maltees herkende we het woord 'shower'. Toen kwam die client voorbij met een andere client (met lager niveau) aan de hand. Toen ik langs de badkamer liep zag ik dat deze client met autisme verschillende clienten aan het wassen en verschonen was. Dit was nogal nieuw voor me en heb ik in Nederland nog niet mee gemaakt...
Na deze pauze hebben we de clienten weer verschoond en uit bed gehaald. We hebben ze maltese thee gegeven (3 zakjes thee in een pot en meer melk erbij dan thee) Toen zijn we weer vertrokken met de bus, onderweg zijn we uitgestapt bij een grote Lidl! Hier hebben we 3 tassen vol met boodschappen gekocht om weer een paar weken vooruit te kunnen :)
We kwamen afgepeigerd en met een lichte cultuurshock om 6 uur weer thuis en hebben de rest van de avond niks meer gedaan! ;)

De dagen hierna verliepen het zelfde al hadden we op dinsdag een stuk leukere collega's die ook Engels met ons praatten en verschillende dingen uitlegden! We zijn die ochtend met de collega's en de cliënten gaan dansen! We beginnen al aardig te wennen aan deze stage, al blijft het om 5 uur opstaan nog een hele opgave... ;)

Gisteren hebben we weer school gehad :) we begonnen met een gesprekje met Simon over hoe onze stage gaat, we hebben hem eerlijk verteld hoe we het vonden en dat het even wennen is. Na dit gesprek gingen we weer naar onze Engelse les. De helft van mijn klas was verdwenen naar een andere klas of naar huis. De eerste les zat ik nog met 2 duitse mensen in de klas en de 2de les nog maar met 1 duits meisje. We hadden ook een andere lerares... deze vrouw had een ketting om met een wicka teken, rood haar, een bril van dr oma en ze kon over niks anders praten dan haar vriend, familie en zichzelf... Ik heb tijdens haar verhalen via een briefje gezellig gekletst met het duitse meisje, want we waren allebei een beetje melig doordat ze leek op een heks die uit een disneyfilm gewandeld kwam...
Na een bijzondere Engelse les, begon het weekend!!!

We hebben gister avond met de groep Hollanders boodschappen gedaan en we zijn met z'n allen naar ons appartementje toe gegaan waar we gezellig wraps gegeten hebben :)
Dit weekend gaan we Malta weer verder verkennen en gaan we vooral ontspannen! Het weer word de komende dagen wat slechter, maar dat mag de pret niet drukken :)

Fijn weekend!
Tislijiet Marloes

• 15 September 2013 - 09:23

Jacoline:

Lieve meiden,

Ten eerste wat mooi om te lezen, ik zie het voor me, en wat een belevenissen weer....
    Wel een hele grote omschakeling zeg, de omgang met clienten, wat hebben we het hier in ons kikkerlandje dan toch goed geregeld, ondanks alle bezuinigingen :). Hopelijk kunnen jullie dat kleine beetje verschil in aandacht maken voor de clienten, elk stukje is er een......
    Geniet maar lekker van jullie weekend, die welverdiend is dikke knuf en bedankt voor het mooie verhaal!!!! <3 jacoline

• 17 September 2013 - 13:57

Betty:

wat een ervaringen zeg! en wat een verschil met de zorg in Nederland....je kunt daar heel wat betekenen Marloes! we zijn trots op je!

• 17 September 2013 - 23:39

Nienke:

Wat leuk om je verhaal te lezen. De verschillen in aanpak zijn kennelijk groot tussen NL en Malta, goed om te zien en weer eens te waarderen wat we hebben. Respect voor jou voor alles bij elkaar, het vroege opstaan, de cultuurshock, het wennen, veel plezier!

• 18 September 2013 - 09:42

Opa En Oma De Lange:

Dag Marloes, we volgen je avonturen in spanning, genieten van je verhalen en kijken elke week uit naar je bericht. Een kus van opa en oma.

• 19 September 2013 - 00:05

Evelien Simon:

Hoi Marloes,

Gaaf dat je nu al weer een paar weken op Malta zit. Een hele andere wereld daar zo te lezen, vooral wat de zorg betreft. Ik hoop dat je daar veel kan betekenen voor de mensen en het erg naar je zin zult hebben.
    Veel plezier op Malta en we blijven je volgen hoor.

Groetjes Evelien en de rest hier.