Alweer een maand op Malta! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu Alweer een maand op Malta! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu

Alweer een maand op Malta!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

29 September 2013 | Malta, Sliema

Een maand geleden stonden wij op Schiphol met ons uitzwaai comité en nu wonen, werken en studeren we alweer een maand op Malta :)
Afgelopen week was weer lekker hectisch maar ook heel gaaf!

Vorige week zaterdag ben ik gaan geocachen met 3 anderen. Geocachen is een soort schat zoeken op een hoger level :) Over de hele wereld zijn 6 miljoen kistjes verstopt en door coördinaten in te voeren in een gps kun je op zoek naar een kistje(cache). Deze liggen vaak goed verstopt en het is een hoop geklauter om een cache te vinden, wat het nog leuker maakt :) Ook heb ik zaterdag met een aantal andere meiden het plan bedacht om een supriseparty voor Janou te organiseren! Janou heeft haar verjaardag in Nederland niet helemaal kunnen vieren en ik en deze nieuwe vriendengroep, hebben haar verjaardag nog niet gevierd. Na het geocachen zijn we boodschappen gaan doen om dit feestje voor te bereiden. Toen ik thuis kwam vroeg ik aan Janou of ze zin had om de volgende dag naar het strand te gaan met de groep of dat ze liever thuis wou blijven. Haar antwoord bracht nog een beetje extra spanning bij ons, namelijk: "nou.. we zien morgen wel."

De volgende dag (zondag) bleek dat het erg bewolkt was. Ik besprak met de meiden een nieuwe smoes om Janou mee naar het strand te krijgen. Ik vroeg aan Janou of ze zin had om een film te gaan kijken met de groep. Haar antwoord was: "Nou.. wil jij graag?" Door haar duidelijk te maken dat ik er echt heel erg veel zin in had en dat ik het leuk zou vinden als ze mee zou gaan, ging ze mee!! Toen wij aankwamen bij de bushalte kwamen na een tijdje 2 meiden naar ons toe gelopen. Janou had nog steeds geen enkel vermoeden, zelfs niet toen ze de hele groep op een rots zag zitten met een hoop lekker eten en slingers. Toen begonnen we voor haar te zingen en begon er een lampje te branden... We hebben de hele middag genoten van de high tea (zonder thee) en van het lekkere weer :) Kortom, een geslaagd feestje!!

Maandag begon er weer een standaard stage dag, toch had ik heel veel zin om de cliënten weer te zien! Janou en ik kwamen als een soort Sinterklaas en Zwarte piet binnen doordat we iedereen even persoonlijk gedag gingen zeggen ;) De cliënten zaten alweer voor de televisie met z'n allen en we zagen deze keer echt de herkenning in hun ogen. Dat was heel gaaf om te zien!
We werkten vandaag met de minder gezellige club collega's. Bij deze collega's mogen wij weinig zelf doen en ze schreeuwen continue tegen elkaar, ons en de cliënten. Maar door de glimlach die we 's ochtends van de cliënten hadden gekregen konden zelfs onze collega's en sommige heftige buien van cliënten de dag niet verpesten :) Na stage zijn we naar Sliema gegaan, een stadje dicht bij ons appartement. We hebben nog wat winkeltjes bekeken en we zijn naar de McDonald’s gegaan, hierna hebben we de boodschappen in huis gehaald en zijn we weer lekker gaan slapen...

Dinsdag hadden we weer een totaal andere club collega's. We gingen 's ochtends wandelen met de cliënten. Het is zo lekker om een tijd buiten te zitten met de cliënten. Zij en wij genieten van het mooie weer, het mooie uitzicht en de rust, want zodra we om 11 uur weer naar binnen gaan is het ook gedaan met de rust. Binnen een uur moeten alle cliënten eten krijgen, gewassen en verschoond worden en op bed worden gelegd. Een uur lang rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan! En daarna hebben we 2 uur lang Siësta...

Woensdag hadden we een wat trage start in de vroeg ochtend... Deze week zijn de scholen weer begonnen, behalve dat het heel leuk is om alle kindjes in uniform te zien, is het ook extra druk op de wegen. We mistten hierdoor onze 2de bus en mochten een uur wachten... Toen we aankwamen op stage was de mis al begonnen. De meeste collega's en cliënten waren daar naar toe. Er was nog 1 collega die met 2 cliënten naar een drama lokaal ging en wij mochten mee. We hebben hier een tijdje gespeeld met de cliënten. De collega die dit deed met de cliënten was de eerste collega die echt oprechte aandacht gaf aan de cliënten. Na een tijdje kwam haar zusje ook binnen. Haar zusje is vrijwilligster bij Dar Tal Providenza en ze heeft het syndroom van down. Ze had even pauze en kwam gezellig bij ons zitten breien. Het was heel leuk om deze lieve zussen te ontmoeten!

Toen we 's middags het hectische uurtje en de 2 uur siësta hadden gehad gingen we koffie drinken. De stress sloeg weer toe in Huize Warda, want ze gingen 's middags met alle cliënten op stap. Deze stress hield in dat de collega's nog meer tegen elkaar gingen schreeuwen en door het huis gingen rennen om alle spullen bij elkaar te pakken. De cliënten namen deze stress over. Een vrouw met autisme wou niet mee en werd heel erg gestrest. Ze begonnen te schreeuwen, rennen, stampen, gillen en slaan. De collega's maakten hier grapjes over en deden haar na. Dat werkte averechts op de cliënt. Janou en ik kregen nog sterker de indruk dat ze niet goed weten hoe ze het beste met mensen met autisme om kunnen gaan. De andere cliënten werden door deze situatie ook nog meer gestrest, waardoor het een nogal hectische situatie werd. Janou en ik probeerde de cliënten af te leiden en gerust te stellen. Toen de collega's alles bij elkaar hadden gepakt brachten we de cliënten naar het busje en daarna zijn we zelf naar huis gegaan.

Dat waren weer 3 volle stage dagen en nu hadden we weekend!!
Ik hoor u denken…
“Wat?? Maar 3 dagen stage en dan al weer weekend?”
Omdat we geen vakanties hebben hier en omdat we overuren maken mogen we 2 dagen per maand vrij nemen. Janou en ik besloten om donderdag een dagje vrij te nemen. We hebben 's ochtends lekker rustig aan gedaan en hebben de hele middag geshopt in the Point, de grootste shopping hall van Malta. Dat was even relaxed!
Vrijdag begonnen we de dag weer in slowmotion… We hadden om 2 uur een gesprek met Simon (de man die onze stage regelt) op school, na dit korte gesprek hoefden we ook geen lessen te volgen! Dit was een onverwachte relaxte vrije middag :) We gingen 's avonds lekker Nasi en een warme wafel met ijs eten bij Manon en Petra (2 hollanders). Oeeeh wat was dat weer eens lekker!
En zo vliegt de week alweer voorbij!

Vandaag ben ik met een stel hollanders weer gaan geocachen bij een heel mooi plekje. Zon, zee, strand en een gps! De eerste cache die we vonden was vrij makkelijk te vinden. De 2de cache was een paar kilometer lopen over een aantal redelijk vlakke rotsen. Toen we deze gevonden hadden gingen we even lekker uitrusten op dat rotsige strand en van de omgeving genieten :) Toen kwam er een Maltese man voorbij waar we even een praatje mee hadden gemaakt. Al snel kwamen we erachter dit een beetje rare Maltees was… Hij vertelde ons onder andere dat we op een homo-ontmoetings-strand zaten. Toen hij ons dit had verteld en hij weer doorgelopen was keken we nog eens om ons heen. Opeens viel het ons op dat er inderdaad op verschillende plekken mannen van middelbare leeftijd stonden… Ze stonden allemaal op een andere plek en geen vrouw te bekennen! Na deze informatie besloten we maar weer op zoek te gaan naar onze derde cache. Ook dit was een heel avontuur omdat we over rotsen moesten klimmen. Deze rotsen waren eerst redelijk vlak, maar door het zout waren de rotsen ingebeten. Hierdoor hadden de rotsen hele scherpe punten. Onze 3 de cache lag op een soort schiereilandje, en om daar te komen moesten we over een smal en glad stukje rotsen heen. Over die punten, stukje door het water, uitkijken voor al dat gladde zeewier kwamen we met z’n 3’en aan op onze blote voeten! Esther, de prof in het geocachen, had haar slippers nog wel aan en zij ging alleen verder opzoek naar de cache. Dit kwam omdat Saskia en ik met onze blote voeten zo ongeveer over een spijkerbed liepen…. Na deze cache gevonden te hebben en een spannende terug weg over dat gladde, en puntige stuk rots hadden we wel een ijsje verdiend :)

Ik had in mijn 2de blog al beloofd om mijn adres gegevens even door te geven voor diegene die een kaartje willen sturen. Bij deze de adresgegevens van mijn school. Ik kan hier iedere vrijdag mijn post op halen. Het is wel belangrijk dat u mijn naam dan duidelijk opschrijft anders kunnen ze niet weten voor wie van de honderden studenten de post is.

Mijn gegevens zijn:
Marloes de Lange
Paceville Avenue
St. Julian’s STJ3103
Malta

Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties en allemaal weer een goede week gewenst!!
multa il-Ħadd !

Ps. de foto's volgen nog!

• 29 September 2013 - 10:57

Laurense:

Hoi Marloes,

Wat leuk om telkens een berichtje van je te lezen, zo te lezen gaat het goed daar en heb je het erg naar je zin toch?
    Wel apart om zo stage te lopen he? Totaal anders dan hier in Nederland.
    Wat leuk dat er ook meer Nederlandse studenten daar zitten!
    veel plezier nog daar!
    Lieve groetjes van ons allen!!

• 29 September 2013 - 13:23

Hennie Alberts:

Hoi Marloes,
    Leuk om je verslag te lezen. Je maakt er werk van! Fijn dat je het naar de zin hebt op Malta.
    Zo te lezen kan de groepsleiding daar nog veel van jullie leren! Hoe anders werken ze daar zeg! Vast lastig om te zien en om mee om te gaan.
    Veel succes en geniet er van!

• 01 Oktober 2013 - 22:34

Nienke:

Wat leuk dat je bent gaan geocachen. Je zult het niet geloven maar Hester en ik deden van t zomer een rondje Hierden en dat was supergaaf, tot we bij een onbereikbare boom midden in het bos uitkwamen waarbij we de kleine lettertje hadden vergeten te lezen: klimtouw en zekering meenemen.... Daarna is het even rustig geworden maar superleuk! Veel plezier nog!

• 04 Oktober 2013 - 20:13

Marian Boer:

Hallo Marloes,

Wat leuk om jou zo te kunnen volgen.
    De cliënten boffen maar met zulke stagiaires!
    Nog een goede tijd daar toegewenst en geniet van je weekend.

Groetjes,
    Marian boer