Nog geen seconde spijt van dit avontuur! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu Nog geen seconde spijt van dit avontuur! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu

Nog geen seconde spijt van dit avontuur!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

20 November 2013 | Malta, Sliema

Helaas… Wij moeten toe geven dat de tropische temperaturen van afgelopen zomer langzaam beginnen te veranderen in een wat koude herfst… Toch mogen wij zeker nog niet klagen! De dagen worden afgewisseld van warm en koud, regen en zon, harde wind en windstil. En… met de gedachte dat het in Nederland sowieso 10 graden kouder is, genieten we van ieder momentje zon die we krijgen (:

Je knippert hier 1 keer met je ogen en er is al weer een week voorbij! Niet bij te benen… Dus genieten we van ieder moment op Malta!
We begonnen het weekend vorige week met de overgebleven Nederlanders. Dit is in totaal een klein groepje van 5 mensen en dat is best even wennen! Toch hebben we een gezellig weekend gehad (: Na een dagje shoppen in Valletta (de hoofdstad van Malta) hebben we afgesloten met een dinertje.

Zo’n dagje shoppen kan best vermoeiend zijn… Daarom hebben we zondag allemaal een dagje niks gedaan! De zondag bestond vooral uit wat-kleine-taken-die-echt-moeten-gebeuren-maar-die-je-het-liefst-zo-lang-mogelijk-uitsteld en daarom heb ik met wat tegenzin mezelf toch maar aan het schoolwerk gezet. Al met al was het een gezellig, ontspannen en dus ook nuttig weekend!

Toen begon onze week weer! Vroeger dan ooit ging onze wekker op maandag ochtend. Om kwart over 4 werden wij wakker gemaakt door een iets te vrolijk en hyperactief melodietje en ik kan u vertellen... op zo’n moment heb je de neiging om die wekker het raam uit te gooien. Helaas staat mijn wekker op mijn telefoon en wonen wij op de 3de verdieping… Dus besloot ik om de wekker rustig uit te zetten en me klaar te gaan maken voor stage. De reden dat wij zo vroeg op moesten staan, is dat we dan mee kunnen rijden met een collega en dat we kunnen helpen met het spitsuur in de ochtend.

Aangekomen op de flat mochten we samen met de collega’s meteen beginnen met het uit bed halen, wassen en aankleden van de cliënten. Dit blijft iedere ochtend leerzaam, omdat alle clienten verschillend zijn en op een verschillende manier verzorgd moeten worden. Toch is er iets wat bij alle clienten hetzelfde gaat en dat is dat ze zo snel mogelijk gewassen en aangekleed moeten worden. Waarom dit allemaal zo snel moet gaan, weten wij nog steeds niet… Onze stagebegeleidster vertelde ons dat dit vooral komt, doordat de zusters gewend zijn dat alles goed en snel moet gebeuren. Wij blijven het vreemd en een beetje onmenselijk vinden dat de clienten klaarmaken een soort lopende band werk is. Ik denk dat dit iets is waar ik niet aan zal wennen…

Na dit spitsuur hadden we gym met onze groep. We hebben hier veel lol aan, omdat we op die momenten de tijd krijgen om met de clienten te spelen en gek te doen. Ook ga ik vaak tijdens de gym met een collega volleyballen. De collega’s en clienten zijn in dit uur vaak heel ontspannen.
In de middag was er helaas weer weinig te doen… Daarom zijn we wat eerder van stage vertrokken en hebben we boodschappen gedaan bij de Lidl. Bij de Lidl verkochten ze chocolade kerstballen, speculaasjes, chocolade sneeuwpop lolly’s, kerstversiering en nog veel meer! Jullie zitten waarschijnlijk helemaal in de Sinterklaas sfeer, maar wij beginnen stiekem alvast aan kerst (:

Dinsdag was een wat nuttelozer dagje, helaas! De Gym ging niet door omdat het heel hard regende en daardoor konden de clienten niet naar de gymzaal komen. ’s Middags was er niet veel te doen behalve kerststerren knutselen van wc rollen… We hebben dit heel ijverig gedaan, maar om nou te zeggen dat stage op dat soort momenten heel leerzaam is gaat wat ver… We maken veel mooie en leerzame momenten mee bij Providenza. Deze momenten zijn goud waard! Toch zijn er helaas ook veel momenten dat we niets of bijna niets kunnen doen… We merken wel dat de collega’s en clienten nu aardig vertrouwd met ons zijn en dat we daarom ook meer verantwoordelijkheid krijgen. Dit is fijn om te merken en hierdoor zijn en voelen we ons al een stuk nuttiger!

Op woensdag zijn we weer om kwart over 4 uit ons nest gerold en hebben we geholpen bij het spitsuur in de ochtend. Na dit spitsuur mochten Janou en ik met 2 clienten een stuk gaan wandelen. Dit werd een soort van rolstoel race door de flat heen (: Na deze race gingen we even rustig uitrusten in een hal. Janou en ik besloten wat Nederlandse liedjes voor de clienten te zingen. De clienten vonden het erg leuk en ook de mensen die voorbij liepen, moesten lachen toen ze die 2 maffe studenten liedjes hoorde zingen in een totaal andere taal.

Na deze leuke ochtend moesten we weer aan het werk bij de gym. Hier hebben we met onze collega’s van de fysiotherapie even gevolleybald en activiteiten gedaan met clienten van een andere flat. Al met al was het weer een gezellige dag. We hebben deze dag een lange tijd gewerkt en daarom kregen/namen we na overleg met Margaret een dagje vrij (: Donderdag werd dus een dagje thuis om het een en ander te regelen en om even lekker te ontspannen.

Op vrijdag hadden we weer een gesprek met Simon op school. Dit gesprek was kort en krachtig, want veel verandering is er op stage niet geweest in de afgelopen 2 weken. Daarom mochten we na een kwartiertje al weer gaan (: Ook hebben we op school onze post opgehaald! Wat is het leuk om kaartjes te ontvangen!! Ik wil iedereen weer bedanken voor de lieve kaartjes en berichtjes!

Om het weekend in te luiden zijn we lekker wat gaan snacken bij de Mac Donalds, hebben we wat souvenir winkeltjes bekeken, hebben we boodschappen gedaan en zijn we voor de groep Hollanders gaan koken! Het werd een soort van Mini Buffet, met verschillende hapjes vlees, groenten, fruit en aardappels. We hebben lekker gegeten en zoals altijd was het een gezellige avond en een goed begin van het weekend.

Zaterdag was weer een Malta ontdekkingsdagje! We begonnen de dag met een bezoek aan Mdina Glass. Mdina Glass is een soort van handelsmerk voor Malta. We hebben gekeken bij de glasblazerij en bij de winkel. Ik heb nog nooit zoveel verschillende soorten voorwerpen van glas gezien. Helaas was alles gigantisch duur… Dus gingen we weer verder op pad! We hebben nog even bij de kinderboerderij gekeken en zijn daarna naar Mdina gegaan. Hier hebben we weer genoten van een heerlijk taartje! Dus met weer een extra vet laagje vertrokken we naar de volgende toeristische trekpleister.

We zijn naar het enigste bos van Malta gegaan. Dit was een mooi park met veel fluitende vogeltjes, veel sinasappel bomen en een heerlijk zonnetje! Toen we hier weg gingen, zijn we nog even naar een mysterieuze plek op Malta gelopen. Op deze plek zijn karrensporen te zien. Het is een raadsel hoe deze sporen hier zijn gekomen. Sommige mensen denken dat het vroeger een water afvoersysteem of een weg voor karren was, maar er zijn ook mensen die er van overtuigd zijn dat het een landingsbaan voor UFO’s is… misschien komen we ooit nog achter het ware verhaal! In ieder geval hadden we een heel mooi uitzicht op dat punt en hebben we een onwijs leuke dag gehad!
Op zondag hebben we lekker rustig aan gedaan! Een beetje lui misschien, maar dat moet soms ook wel kunnen (:

Op maandag startte stage weer. We begonnen met de gym van onze eigen groep ‘Warda’. Toen we hier klaar waren, gingen we naar de flat om te helpen tijdens het spitsuur. Dit verliep goed, zoals altijd, en de client die ik iedere dag help, lag weer lekker in haar bed te slapen. In de middag zaten Janou en ik rustig pauze te houden op het kantoor toen Margaret (de fysiotherapeut) opeens binnen kwam stormen. Ze hadden in de gymzaal een presentatie van een bedrijf die ondersteuningsmateriaal aanbied. Janou en ik hebben hierbij gekeken en vonden dit erg interessant! Dit materiaal is een soort kussen die op maat van de rolstoel gemaakt kan worden en die zorgt dat het kussen zich helemaal aanpast aan de vorm van het lichaam. Ik vond dit een hele goede uitvinding en ik denk dat het de clienten echt kan helpen. Ze zitten hierdoor een stuk beter en het voorkomt door lig/zit plekken. Helaas zijn dit soort uitvindingen altijd erg duur…

Na deze interessante demonstratie kregen we een lift van Margaret naar het kleine stadje “Siggiewi” wat in de buurt ligt van onze stage. Vanuit hier hebben we de bus naar huis genomen, we hebben nog wat boodschappen gedaan en zijn heerlijk gaan relaxen!

De dinsdag gingen we weer in de nacht ons bed uit om de clienten te verzorgen. De clienten verzorgen gaat al veel makkelijker, omdat we nu weten wat er bij elke client moet gebeuren. De zuster kwam naar ons toe om te vertellen dat 1 van ons mee mocht met een client en een collega naar de tandarts. Na overleg besloten we dat ik dit keer mee ging naar de tandarts. De client had hier totaal geen zin in en heeft het halve ziekenhuis bij elkaar geschreeuwd en werd aggressief. Dit was een heel avontuur en ik vond het leerzaam, om te kijken hoe ze hier in het ziekenhuis mee om gingen, hoe mensen naar haar kijken en hoe ik en mijn collega hier mee om gingen.

Terug aan gekomen op de flat zijn we weer verder gegaan met het dagelijkse ritme. ’s Middags hadden we een tussenevaluatie met Ramona (de stagebegeleidster en leidinggevende over het hele opvangtehuis) en Margaret ( de fysiotherapeut). Ze waren erg positief over ons functioneren. Zuster Bertha, de ‘moeder’ van de groep Warda is een zuster die haar eigen systeem heeft bedacht op haar flat. Alles moet precies zo gaan als zij het wil, en als dat niet zo gaat dan zal ze dat duidelijk tegen je zeggen. Ramona gaf aan dat ze met de zuster had gepraat over ons functioneren en dat zuster Bertha zeer tevreden was over ons. Dit was heel fijn om te horen! Ze zijn hier niet echt van de complimenten geven en we vonden het fijn om te horen dat ze tevreden met ons zijn.

De ervaringen die we krijgen op stage, maar ook in het leven buiten stage zijn onwijs bijzonder! Ik heb nog geen seconde spijt gehad van dit avontuur op het prachtige Malta!

Vandaag gaan we ons voorbereiden op de komst van onze lieve moeders :) We hebben gigantisch veel zin in het komende weekend, waarin we onze moeders ons leven hier op Malta kunnen gaan laten zien en mijn verjaardag kunnen gaan vieren. Dus moeders.. Tot morgen!
En voor de rest allemaal nog even succes met deze week en alvast een fijn weekend!

Qawwa fil-kesħa!

• 20 November 2013 - 21:17

Harmke:

Morgen een live knuffel van je mama, hoe leuk is dat :)
    x

• 21 November 2013 - 09:13

Evelien Simon:

Hey Jarige Jop,

Van Harte gefeliciteerd met je 19e!
    Hele fijne en gezellige verjaardag gewenst, uniek hoor om je verjaardag op Malta te vieren.
    Leuk om je verslagen steeds te lezen, je kan altijd nog journalist worden, mocht er geen werk zijn in de zorg! Veel plezier de komende dagen met de moeders, geniet ervan!

Groetjes uit Hierden, Ron, Evelien, Gert-Jan, Robin en Rianne.

• 22 November 2013 - 08:07

Marloes De Lange: