2 weekjes in vogelvlucht! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu 2 weekjes in vogelvlucht! - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu

2 weekjes in vogelvlucht!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

20 Oktober 2013 | Malta, Sliema

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog geschreven heb. Dit komt natuurlijk omdat we een redelijk vol programma hebben, maar ook omdat de weken een beetje hetzelfde worden.

Vorige week maandag zijn we weer begonnen met een nieuwe week stage. We hadden er wel zin in, maar we waren bang dat we, net als de week ervoor, weer veel momenten van verveling zouden krijgen. Op stage aangekomen bleek iedere dag weer dat Margaret, de fysiotherapeut, inderdaad heel erg druk was. We werden vaak van het kastje naar de muur gestuurd en konden op die plekken niet veel doen. Dit voelde een beetje alsof we nutteloos waren, terwijl we juist nuttig bezig kunnen gaan met de cliënten. Dit plus nog een aantal verwijten die we naar ons hoofd kregen maakte dat we aan het einde van de week nog weinig zin hadden in stage…

Gelukkig konden we iedere dag van 11 tot 12 naar het spitsuur van onze eigen flat. In dit spitsuur moest ik van de week snel een cliënt wassen zonder toezicht. Ik had nog niet eerder dit vertrouwen van mijn collega’s gekregen, maar op dit moment waren ze zo druk dat ze waarschijnlijk geen andere mogelijkheid hadden. We merken dat de taken die we krijgen op stage, verschillen door de groep collega’s die we hebben. De ene groep is niet erg vriendelijk naar elkaar, kijken vrij chagrijnig uit hun ogen en willen het liefst alles zelf doen. De 2de groep heeft nog enigszins de neiging om aandacht te geven aan de cliënten, ze willen ons soms wel wat leren en je kan ook nog met ze lachen (:

Maar de reden waardoor wij lol houden in stage is het moment dat wij om 11 uur de flat binnen wandelen, de cliënten opkijken, gaan lachen, geluidjes maken of naar ons wijzen. Door dit moment maken alle minpunten van stage ons niet veel meer uit. De cliënten zijn de kanjers van de flat!

Donderdag was Janou ziek, ze hing al de hele week tegen een griepje aan en was verkouden. Dus we besloten om donderdag een lekker dagje thuis te blijven. Toch hielp dit dagje rust en een lekker kopje Dutch Blend Tea haar niet… Vrijdag was ze nog steeds niet helemaal fit en daarom ging ik alleen naar het gesprek op school. Hier ontmoette ik natuurlijk onze club Hollanders weer! Na een gesprek met Simon gingen we het weekend vieren! Bij ons thuis (:
Ik heb samen met de meiden een lekkere spaghetti gemaakt en als dessert nog een lekkere bak cookie ijs! Dit ging er goed in en het was een hele gezellige avond!!

De volgende dag ben ik een dagje rustig bij Janou gebleven, helemaal beter was ze nog niet. Daarom ging ik die avond alleen met de Hollanders naar een lichtjesfestival. Het lichtjes festival houdt in dat alle lichten in die stad uit gaan en overal de kaarsjes aan gaan. Samen met de meiden, de familie van Petra, en 2 Turkse huisgenoten van Esther en Petra vertrokken we om half 8 uur. De meeste lichtjes die we die avond gezien hebben waren geen kaarsjes.. maar autolichten.. na 2,5 uur file kwamen we aan in dit gezellige lichtstadje ! Toen was het zo laat en druk in het stadje dat we de eerste beste bus weer terug hebben genomen… (anders moesten we de nachtbus nemen en dat kost weer extra geld…) Het was een leuke avond in de bus, maar jammer dat we het festival niet hebben kunnen bekijken!

De volgende dag werden we weer lekker actief! Janou voelde zich weer goed en daarom zijn we met een groot deel van de meiden groep op stap gegaan naar Gozo. Gozo is het eiland naast Malta, het is een stuk groener, minder levendig, maar naar mijn mening ook een stuk mooier dan Malta (: We zijn met de ferry naar Gozo gegaan en we hebben hier weer een Hop on – Hop off bus tour gedaan. Met deze tour heb je oortjes in je oren waarbij in het Nederlands van alles word verteld over de plaatsen waar je langs rijd met de bus. Deze bus stopt ook bij verschillende plaatsjes waar je uit en in kunt stappen. Het was leuk om dit eiland te bekijken, het was ons al vaak aangeraden door buschauffeurs, collega’s en leraren (: En ze hadden gelijk, want het was de moeite waard! Wat zijn er toch veel mooie plekjes op de wereld !!

Wat maf was dit weekend is dat mijn ouders jarig waren! Al hebben ze dit niet al te groots gevierd, toch hoor je daar dan wel een beetje bij te zijn. Al is het alleen al om de familie weer eens te zien, maar dat werd geregeld! Vorige week zaterdag heb ik op skype gezellig gekletst met een deel van de familie Jansen en vanochtend met mijn opa en oma! Wat is skype toch een top uitvinding! Net alsof je weer even bij ze aan tafel een bakje thee met ze aan het drinken bent (:

Na dit weekend begon er weer een nieuwe week op stage, volledig blanco gingen we hier naar toe! Hoe deze week zou worden zagen we vanzelf wel! Op stage aangekomen was (tot onze verbazing) Margaret, de fysiotherapeut er. Zij gaf ons een week planning, hier stond op wat we ’s ochtends en ’s avonds mochten gaan doen. Er stond iedere dag voor ieder dagdeel een andere groep/locatie op de planning. Zo gingen we naar de gym toe, naar de dagbesteding voor de tuin en het koken, naar het knutsel hok en nog veel meer. Het was leuk om al deze groepen te leren kennen! We voelde ons weer een beetje nuttiger. Toch wisten ook op deze groepen sommige mensen niet wat ze met ons aan moesten en zaten we soms alsnog knoflook te pellen, te knutselen of kaartjes te schrijven voor het thuisfront.

Toch waren er ook mooie momenten op stage deze week. Ik was samen met Margaret en een cliënt in de snoezelruimte. Zij liet mij zien dat ze deze cliënt door wat tijd en geduld kon leren om het licht van de lamp in een andere kleur te veranderen. Dit is voor ons simpel door 1 druk op een knop van de afstand bediening, maar het is voor deze cliënt een hele uitdaging. Toen haar dit lukte zag ik voor het eerst waarom Margaret dit werk deed en met wat voor passie. De ogen van Margaret begonnen te stralen en ze vertelde mij dat de moeder van deze cliënt dacht dat de cliënt nooit iets kon. De cliënt heeft inderdaad een meervoudige handicap. Ze zit in een rolstoel en kan niet praten en reageert niet snel en veel op prikkels. Margaret heeft de moeder van de client laten zien dat ze dit soort dingen zelf kon doen. Hierdoor ging die moeder heel anders tegen haar dochter aankijken. Haar dochter was geen hoopje mens in een rolstoel, maar een veel slimmere meid dan ze had gedacht! Het is onwijs tof om dit te zien!! De rest van de week liep zoals de planning en werd dus afgewisseld met mooie momenten en saaie momenten, maar die saaie momenten nemen we op de koop toe als je die mooie momenten mee mag maken (:

Vrijdag! De vrijdag voelt altijd als weekend, ondanks dat we dan nog een middag/avond naar school moeten. Ditmaal kreeg ik post! Heel erg bedankt daarvoor!!
Omdat ik nu in een hoger niveau zit had ik deze dag eigenlijk een gesprek moeten hebben, maar die heb ik vorige week al gehad, en daarom waren we deze dag vrij. Samen met Saskia en Janou zijn we het centrum van Paceville ingegaan. We hebben wat kledingwinkels bekeken en we begonnen het weekend met een overheerlijk taartje in het Mc Café!

Na dit lekkere taartje zijn we via het huis van Saskia naar uiteindelijk het appartement van Susannah, Petra en Esther toe gegaan. Hier hebben Manon en Susannah heerlijke pannekoeken voor ons gebakken! Na dit gezellige etentje zijn we Paceville onveilig gaan maken (: Het was een gezellige avond en een lang nachtje!

Door dat lange Nachtje kon ik zaterdag heerlijk tot half 12 uitslapen! We hebben deze dag rustig aan gedaan. ’s Middags zouden we me z’n allen op een cruise schip gaan. Dankzij de onvoorspelbare bussen bij onze woonplaats Msida kwamen Janou en ik te laat voor de boot. Wij zijn daarom maar gaan winkelen in Sliema (ook niet verkeerd ;)
’s avonds zijn we vertrokken naar Hamrun. In Hamrun was gisteren het chocoladefestival ! En dat wouden wij natuurlijk niet missen!! Er waren sculpturen van chocolade, schilderijen van chocolade, verschillende heerlijke gebakjes en koeken en je mocht zo af en toe ook nog wat proeven (:
Ook dit was weer een gezellige en vooral smakelijke avond!!

Ik zie dat dit blogje al weer langer is geworden dan ik had gedacht… Toch zijn het ongeveer 2 weken in vogelvlucht! Hoe gaat het met jullie ? In Nederland staat de zwartenpieten kwestie, de herfst en het gouden televizier ring gala centraal? (voor zover ik het mee krijg.. ;) Fijn om te merken dat Nederland wat dat betreft nog niks veranderd is!

Ik wil iedereen weer bedanken voor de berichtjes die ik krijg! Voor nu zeg ik een fijne avond en voor sommige van jullie: Multa vaganzi!

Dikke knuffel,
Marloes

  • 21 Oktober 2013 - 10:12

    Jacoline:

    Lieve Marloes,

    Wat bijzonder om weer een kijkje in jullie dagelijkse bezigheden te krijgen, het blijft geweldig, ook al lijkt het voor jou misschien elke week hetzelfde, het komt erg afwisselend over :) . En wat bijzonder dat je toch van die kleine knipogen van de clienten krijgt, die klein lijken maar groots zijn, daardoor word deze stage erg waardevol, lijkt me... Ook al heb je het zelf niet door het maakt het verschil voor de cienten, dat weet ik zeker!!! Nou meid, heel veel succes met alles een superfijne week weer, tot gauw horens, we kijken er weer naar uit!!!
    PS: Hier liggen de pepernoten in overvloed in de winkels, en ook de kerstspullen komen er langzaam aan, maar bij jullie zijn ze ook begonnen zag ik, grappig <3 Liefs ouders Janou

  • 21 Oktober 2013 - 19:03

    Harmke:

    Ha lekker weer een verse blog Mar,

    Al hebben we elkaar al wel gesproken, leuk om even jullie belevenissen op een rijtje te hebben. En wat een mooie foto's heb je gemaakt. Kun je een leuk boek van samenstellen als je terug bent.... Is toch wel een hele ervaring al met al hé, deze tijd in malta. Mooi om mee te maken en tof om te zien hoe goed jullie het hebben. En ja, dan zit niet alles mee, maar daar leer je ook weer van en bovendien zijn jullie volgens mij al weer helemaal blij als jullie een cliënt hebben gezien. Op het openbaar vervoer in Nederland zullen jullie vast nooit meer commentaar hebben :) meer mensen zouden een tijdje naar Malta moeten, wordt de NS vast blij van. Joh Loes (ja je hebt zo heel wat verschillende namen in ons gezin hé) Dikke knuffel van ons en Biek ligt knock out in z'n mand na z'n logeerpartij. Nu skypen zou je een verkeerd beeld van hem geven :)
    Dag lieverd, fijne week weer.
    X mam

  • 21 Oktober 2013 - 20:09

    Nienke:

    Je kunt het ook geweldig beeldend vertellen, we leven echt met jullie mee op afstand, dank voor ht delen en weer veel plezier komende week!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Een blog over mijn stage en het leven op Malta.

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 733
Totaal aantal bezoekers 18650

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Stage op Malta

Landen bezocht: