Ons verblijf op Malta blijft afwisselend! :) - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu Ons verblijf op Malta blijft afwisselend! :) - Reisverslag uit Sliema, Malta van Marloes Lange - WaarBenJij.nu

Ons verblijf op Malta blijft afwisselend! :)

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

01 November 2013 | Malta, Sliema

Na het plaatsen van mijn vorige blog (alweer bijna 2 weken geleden) kwam ik erachter dat een klein huisdier onze badkamer binnengekropen was... Na even een fotootje gemaakt te hebben van deze baby gekko besloot ik hem toch maar naar buiten te brengen ;) Maar.. we hadden voor heel eventjes weer een huisdier! Dat had ik toch wel een beetje gemist...

Op maandag begon ons dagelijkse ritme weer. Na anderhalf uur hobbelen in de bussen kwamen we aan bij Dar Tal Providenza. We gingen gym doen met de clienten van de flat 'Warda'. Er waren maar weinig clienten en de clienten die er waren konden we niet veel oefeningen mee doen. Dit vonden we erg jammer.. Ook in de middag konden we niet veel doen. Toch was deze dag voor mij niet voor niets!

In het spitsuur op de flat hielp ik client N, zoals iedere dag, met haar eten en met het douchen en naar bed brengen. Janou had haar client eten gegeven en had daarna even niets te doen. Daarom liet ik haar zien wat ik altijd met client N doe. Na dat ik haar eten gegeven had, gewassen had en ik haar in bed had gelegd, zei ik zoals iedere dag.. Sleep well..! En vandaag viel me pas op hoe bijzonder het is dat client N iedere keer nadat ik "Sleep well" zeg en het deken over haar heen trek zij; "Mama..?" zegt... Op die momenten kan die saaie dag me gestolen worden :)

Op dinsdag konden we ook weinig doen, daarom hebben we een middagje vrij gevraagd en zijn we 's middags lekker gaan shoppen in Sliema! Woensdag was er ook weinig te doen en daarom zorgden wij er zelf voor dat we iets konden doen. Bij de Gym hebben we een tijdje met een client gepraat die redelijk goed Engels kon. Dit was bijzonder, omdat we eindelijk een gesprek konden voeren met een client. Ook hebben we 's middags gekeken bij Hammath Bath. Dit is een soort van bubbelbad waar een client in kan liggen. De clienten genieten hier heel erg van!

Donderdag moesten we helpen bij Agriculture, dit houdt in dat we in een soort kas werken met de clienten. Deze keer moesten we bladeren wassen en knoflook pellen. Als je alleen maar dit soort taken moet doen word je vanzelf een beetje melig... hierdoor veranderde het bladeren wassen in een klein watergevecht tussen Janou en mij.. :) Gelukkig konden de clienten en collega's hier alleen maar om lachen! ;)

Na deze klusjes begon Anna, onze collega, het een en ander te vertellen over het ontstaan van Dar Tal Providenza. Jaren geleden was het heel genant om een kind met een handicap te hebben. Daarom werden deze kinderen vaak verstopt. Er was een man die erachter kwam dat dit gebeurde. Hij besloot een opvangtehuis op te richten samen met de Nonnen. Sindsdien is Dar tal Providenza opgericht en het bijzondere is... sindsdien hebben zij nog niet om geld gevraagd. Dar tal Providenza kan blijven bestaan door alle giften die ze vanuit het hele land krijgen. In Malta is het een gebruik om een deel van je erfenis te schenken aan een goed doel en veel mensen schenken een deel van hun erfenis aan Dar tal Providenza. Ook worden er door veel mensen acties gehouden om geld op te halen voor Providenza. Vanuit de stichting zelf wordt alleen 1 keer per jaar een open dag gehouden, maar verder vragen zij op geen enkele manier geld voor de stichting. Dit vonden Janou en ik wel heel bijzonder en we kunnen ons niet voorstellen dat zo'n groot opvangtehuis al die jaren al draaiende gehouden wordt door giften! Dat zou in Nederland onmogelijk zijn denken wij!

Om 1 uur hadden we een gesprek met Ramona en Margaret (de fysiotherapeut). In dit gesprek hebben wij onder andere aangegeven dat we graag meer verzorging willen doen, en dat we vaak niet veel kunnen doen op de plekken waar we volgens het rooster moeten zijn. Het gesprek verliep goed en na overleg spraken we af dat wij 2 keer in de week 's ochtends vroeg mee rijden met een collega zodat we de clienten kunnen wassen en aankleden. Hierna volgen wij gewoon het rooster weer. Ook gaan wij vanaf 8 november ieder een client persoonlijk begeleiden. Dit wordt een uitdaging want een begeleidingsplan in het Engels schrijven is niet iets wat ik dagelijks doe... maar we gaan hier keihard ons best voor doen!

En toen begon het weekend voor ons! :) Tenminste.. we moesten nog wel even naar school 's middags maar toch voelt het als weekend. Na een lekkere poos uitslapen vertrokken we 's middags naar school. Toen we hier eventjes zaten bij te kletsen met de Hollanders kwam er een vogeltje de school in gevlogen. Ik liep naar een receptie om te vertellen dat die mus in het gebouw zat. De vrouw die daar achter de balie zat vroeg of de mus ons lastig viel. Ik vertelde dat dat niet zo was, waarop de vrouw achter de balie zei: wat is dan het probleem? Tja.. geef daar maar eens antwoord op...!
Toch waren er nog andere medewerkers van de school die wel een poging deden om het beestje terug naar buiten te brengen.

Na een bijzondere les met chagerijnige zweden, hypervrolijke turken en een paar gezellige nederlanders hadden we even pauze. In deze pauze ging ik naar het winkeltje tegen over school om een flesje water te halen. Hier lag achter de kassa een gigantisch lieve, slome basset hound... na een tijdje knuffelen ging ik weer terug voor les 2!

Toen Saskia en ik deze lessen ook overleefd hadden vertrokken we met de Hollanders naar het strand. Petra en Esther moesten vanavond koken en hun verassing was een BBQ op het strand! Het was een super gezellige en lekkere avond! Ondanks dat de BBQ uiteindelijk veranderde in een kampvuur... :)

We hebben zaterdag heel rustig aan gedaan... 's Avonds zijn we met de groep gaan relaxen met een waterpijp en een frisse IceTea :) Deze avond sloten we af bij de Burger King voor een snelle snack! Kortom ook dat was weer een geslaagde avond!

Zondag werd een lange dag... Hier waren we op voorbereid dus we gingen vroeg uit de veren! We begonnen bij de Blue Grotto, dit zijn 7 mooie grotten waar wij in een bootje onder door en langs gingen varen. Het was mooi om te zien hoe de natuur zich in de loop der jaren gevormd heeft! Na de Blue Grotto gingen we naar de tempels toe. Deze tempels zijn de oudste tempels van de hele wereld. Heel bijzonder vonden we het niet, omdat het vooral een hoopje stenen was... door middel van een audiotour kregen we wel een beter beeld van de geschiedenis van deze tempels, maar toch bleef oprechte interesse in het hoopje stenen ver te zoeken... Daarom besloten we de dag maar af te sluiten in het mooie stadje Mdina. Deze stad is een oude hoofdstad van Malta geweest. En in dit stadje schijnt de beste taartenbakker van Malta te zitten. We zijn naar dit restaurantje toe gegaan en hebben genoten van overheerlijke, goedvullende taartjes :)

Maandag begon stage weer. Met onze nieuwe afspraken hadden we er weer zin in! We reden 's ochtends voor het eerst mee met een collega. Dit ging natuurlijk super vlot! Binnen een half uurtje kwamen we aan op onze stage. We mochten kiezen wie welke client ging wassen. Janou ging samen met een collega een client wassen en ik mocht client L (die soms best dwars kan zijn) alleen wassen. Een hele uitdaging zonder grote uitleg, maar het ging goed! :) Na het wassen hebben we thee voor de clienten gemaakt. Dat houdt in dat je een grote soeppan vult met heet water, hier vervolgens 5 zakjes thee en een halve liter melk erbij in gooit. De theezakjes moet je er pas uithalen als iedereen thee gehad heeft. Het is een bijzondere thee, maar ik raad het niemand aan...

De dagen die hier op volgden waren leuk doordat we iets meer uitdaging kregen in de verzorging en het begeleiden van de clienten, maar toch bleven sommige momenten slaapverwekkend op stage...

Woensdag was een dag die niet bepaald slaapverwekkend was...
Woensdag gingen we Halloween vieren bij Providenza! Veel clienten waren omgetoverd tot the Addams Family en veel clienten waren veranderd in monsters :) het was super leuk om de clienten zo te zien en hoe ze van het feest genoten! Halloween wordt groot gevierd in Malta, en voor ons was het de eerste keer dat we dit vierden! Het was een belevenis en super leuk om mee te maken!

Vandaag is het vrijdag... Weekend dus! We hebben lekker een dag geluierd en hebben geen school :) Vanavond gaan we eerst met onze voeten in een bak met piranha's zitten en daarna lekker uit eten, omdat we helaas voor de laatste keer als groep bij elkaar zijn! Aankomende zondag vertrekken 3 meiden terug naar Nederland. We beginnen het weekend dus in ieder geval goed :)

Verder kwam er van de week nog een leuke verassing...
Toen wij woensdagavond overvallen werden door berichtjes van onze ouders of we konden skypen begonnen er toch een soort van zenuwen te komen... Mijn moeder was bij de familie van Janou thuis omdat ze als moeders ons iets wilden vertellen... over 3 weken, op 21 november komen ze naar Malta toe! Dit was een super verassing voor ons!! En voor mij een super leuk verjaardagskado :)
We gaan een heel gaaf weekend hebben van 21 november tot 24 november met onze moeders hier in Malta!

Ik wil iedereen bedanken voor de leuke kaartjes die ik krijg!! super leuk om ze te ontvangen :)

Ik hoop dat jullie allemaal een fijn weekend hebben!
tislijiet minn Malta !!

Ps. de Foto's volgen nog ! ;)

  • 02 November 2013 - 23:22

    JannieBeekman :

    Dag Marloes

    Ik heb je laaste verslag gelezen en wat de ook verslagen hier voor , leuk hoor wat zo allemaal doet daar op malta , ik hoop dat je heel veel liefde en geduld kunt op brengen voor de mensen daar , ja wat hebben wij het dan toch goed hier in nederland en ook in ons mooi Elburg ik wens je het aller beste en luister naar de stem van je hart en hoop dat je ook de kracht mag vinden en bij God neer mag leggen dat Hij jou wil helpen om dit mooie werk tedoen , ik woon in Elburg en volg je vader ook op facebook en daar door lees ik ook jou verslagen , het ga je goed daar op malta !!!

    Heel veel groetjes van de fam E . Beekman weidevogellaan 105 Elburg !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Een blog over mijn stage en het leven op Malta.

Actief sinds 27 Aug. 2013
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 18639

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2013 - 18 Januari 2014

Stage op Malta

Landen bezocht: